Kanker in het gezin: zo help je de kinderen beter slapen

Bij Annemarie

Kinderen met kanker in het gezin hebben veel stress. Vaak hebben ze angst om de zieke ouder en de behandelingen, misschien worden ze overladen door schuldgevoelens (‘ik was boos op mama’, ‘ik heb geschreeuwd naar papa’), of zijn ze bang voor de dood. Karin Hernandez probeert met mindfulness haar kinderen beter te laten slapen sinds kanker haar gezin is binnengedrongen. Zo pakt ze dat aan.

Karin: “In spannende tijden is het voor veel mensen moeilijk om in slaap te vallen of goed door te slapen. Dit geldt voor iedereen, óók voor kinderen. Let er maar eens op, bijvoorbeeld als Sinterklaas in het land is. Grote kans dat kinderen minder slapen.

Dagelijkse routine behouden

Toen ik mijn diagnose had gekregen, mocht ik van de huisarts tijdelijk slaapmedicatie nemen. Mijn kinderen, die ook te maken kregen met kanker en die ook hun slaap nodig hadden, niet. Ik snap dat heel goed, maar het was dus zaak om op zoek te gaan naar een hulpmiddel voor de kinderen.

Heel belangrijk is het zoveel mogelijk behouden van de dagelijkse routine. Dus om 19 uur naar bed vóór de diagnose is ook om 19 uur naar bed ná de diagnose. Zijn jullie gewend om te douchen? Blijf dat dan doen. Lazen jullie altijd al voor? Blijf dan voorlezen. Het is een prachtig moment om samen de dag af te sluiten, ik hou er zelf enorm van… nog steeds, al zijn mijn kinderen nu 13 en 12! Op momenten waarop zelf voorlezen mij niet lukte (vanwege migraine bijvoorbeeld, of omdat ik te misselijk of te moe was), wilden mijn kinderen dat heel graag doen.

Kanker in het gezin: deze website biedt hulp en informatie >>>

Kinderen beter laten slapen bij kanker in het gezin

Als kinderen te maken krijgen met kanker in het gezin is het niet raar als dat invloed heeft op het slapen. Ondanks het vasthouden aan bekende rituelen was het slapen soms een groot drama. Vaak ook werd onze dochter ‘s nachts ontroostbaar wakker. Naast onze zoektocht naar hulp, hebben we ook gezocht naar manieren om de slaap te verbeteren. Want bij een betere slaap, kun je overdag ook meer aan en beter presteren.

In de twee jaar vóór mijn diagnose borstkanker heb ik geworsteld met een burnout, gecombineerd met een depressie. Eén van de manieren die ik aangereikt kreeg om deze te overwinnen, was mindfulness. Waar ik tijdens mijn burnout dankbaar gebruik had gemaakt van de technieken die ik me eigen had gemaakt, was ik tijdens de ‘kankerperiode’ niet in staat om te ‘zijn in het moment’ en te ‘voelen wat er in je lichaam gebeurt’. Integendeel; ik wilde niets met mijn lichaam, specifieker mijn borst, te maken hebben. Vanwege het feit dat het gebrek aan slaap ons ging opbreken heb ik tóch de diverse technieken weer opgepakt en toegepast op het slaapritueel van de kinderen.

Lees ook: Eerste hulp bij kanker in je gezin >>>

Mediteren voor het slapengaan

In eerste instantie heb ik op Youtube gezocht naar filmpjes. Daarna heb ik met mijn eigen kennis en vaardigheden zelf een aantal bodyscan/meditatiemomenten in elkaar gezet, gericht op mijn kinderen en hun interesses. 

Hieronder volgt de tekst van één van meditatiemomentjes. Lees deze rustig voor en las af en toe een pauze in om je kind in de gelegenheid te stellen zijn of haar lichaam echt te ervaren. Je kind hóeft zijn of haar ervaring niet met jou te delen. Wees rustig en kalm, zonder haastig te willen zijn. Benadruk bij je kind dat geen enkele ervaring FOUT is. Het is immers zijn of haar lichaam?  

‘Ga lekker liggen op je rug. Leg je handen naast je zij of als je het fijner vindt, op je buik. Doe je ogen dicht en concentreer je op mijn stem. Probeer nu eens te voelen hoe je voeten aanvoelen. Zijn ze warm of koud? Voel je je dekbed of je matras? Of voel je een kriebeltje? Dat is allemaal oké. Kruip nu met je gedachten eens vanuit je voeten naar je knieën. Wat voel je dan? Concentreer je daar maar op.

Of voel je niets? Dat is ook oké. Merk je dat je gedachten soms een beetje afdwalen? Merk dat maar op en kom weer terug naar je knieën. Wees lief voor jezelf, het is prima dat je gedachten af en toe wat afdwalen. Dat willen ze graag doen. Kruip nu met je gevoel maar naar je billen toe. Voel je dat die op de matras liggen? Worden ze misschien een beetje platgedrukt?

En je rug? Je schouderbladen? Hoe is het met je armen en je handen? Ervaar het allemaal maar. Dan gaan we nu opmerken hoe je ademhaling gaat. Voel het maar aan je buik, of je neus, of je mond. Gaat je buik omhoog en omlaag? Voel maar zonder oordeel. Alles is goed. Merk je dat de lucht die je uitademt warmer is? Blijf maar ademen in jouw eigen tempo.

Ga nu maar bij elke uitademing proberen om steeds een deel van je lichaam iets meer te ontspannen. Ik zal voor jou tellen. Bij elke tel die ik zeg, adem jij uit. Als ik bij 1 ben, ben je helemaal ontspannen.

10

9

8

1.

Je mag je ogen openen als je dat wilt. Je mag ze ook gesloten houden.

Welterusten lieverd.’

Dit is voor ons één van de manieren om spanning voor het slapengaan te reduceren.”

Lees ook: Zo houd je je als gezin staande >>>

 

Karin Hernandez is getrouwd met een geweldige man en ze is moeder van een zoon (12) en dochter (bijna 11). Als ze herstellende is van een zware burnout krijgt ze de diagnose borstkanker. In haar blogs vertelt ze over het verloop van de ziekte, over hoe haar gezin is omgegaan met de vaak heftige emoties en moeilijke dagen én over de kracht die dit heeft gegeven en de onverbrekelijke band die ze als gezin hebben gesmeed. Gezinnen moeten niet steeds hetzelfde wiel uitvinden, daarom schrijft Karin over de tips en hulp waar zij veel aan hebben gehad. 

Ontvang elke maand de nieuwste informatie, inspiratie en tips over leven met ziekte en omgaan met zorg

Wil je dit ook lezen?

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt. Accepteer Lees meer